Stress og søvnløshed

 

Stress er en af de hyppigste årsager til søvnløshed.

Stress medfører myldretanker samt kropsligt og følelsesmæssigt ubehag, som medfører søvnløshed.

Myldretanker kan også komme uden åbenlys udefra kommende stress, men med baggrund i en tilstand med smerter, eller tilstande som fx autisme, ADHD, ADD, angst, depression, PTSD og kompleks-PTSD.
Smerter og søvnløshed, og diagnoser og søvnløshed vil jeg komme tilbage til i senere artikler.

Stress … et ord vi hører oftere og oftere i medierne, hos venner, bekendte, kolleger, familie. Er det et mode-ord? Eller er det en ny folkesygdom? 

Du vil sikkert møde nogen, der mener, at det er blevet ”smart” og ”for nemt” at kalde sig stresset.
Det er muligt, at ”jeg er stresset” nogle gange er blevet brugt i stedet for sætningen ”jeg har travlt”, men at være stresset er ikke for sjov. 

I Japan har man et ord for ’død som følge af overarbejde’: Karoshi.
Det har i Japan siden 60’erne været almindeligt i storbyerne, at medarbejdere i virksomheder arbejder over. Ikke bare 4-5 timer om ugen, men helt op til 40 timer ekstra, altså en arbejdsuge på 80 timer. Det har været medvirkende til Japans økonomiske opblomstring efter 2. verdenskrig.
Men medarbejderne har stor risiko for at dø som følge af hjertetilfælde, eller sågar selvmord. Deres organsystem lukker ned, og død efter ekstremt arbejdspres ses helt ned til 30 års alderen. Når man arbejder så meget, sover man mindre.
For lidt søvn og et ekstremt stress-niveau er svært belastende for vores nervesystemer og indre organer. 

Hvis du selv har været eller er stresset, ved du hvordan det føles.
Uendelig træthed, samtidigt med en sitren, rastløshed og uro i kroppen, ømhed i musklerne, hjertebanken, mavepine, øresusen, lyd- og lysfølsomhed, myldretanker, selvbebrejdelser, tristhed … og søvnløshed. 

 

Stress har det med at komme snigende
  • Du laver lige arbejdet færdigt, før du går hjem. Eller tager det med hjem. Måske tager du det med hjem i tankerne. Måske sidder du om aftenen og arbejder, efter børnene er lagt. Du vil godt gøre et godt indtryk på chefen, du vil gerne forfremmes. Det er nødvendigt for at blive forfremmet, få højere løn, mere ansvar og anerkendelse. Men forfremmelsen venter på sig. Lige som lønforhøjelsen. Du må give lidt mere af dig selv… 
  • Du har en gammel mor, der skal passes efter arbejdstid. Hun kan ikke ret meget. Det er synd for hende, for far er der jo ikke mere. Hun har kun dig. Dine søskende er stået af, for hun er ret krævende og ikke nem at tilfredsstille. Men hun er jo gammel, så hun er vel undskyldt? 
  • Du er den, der ikke kan sige nej til at påtage dig opgaven med at bage til dit barns klassefest, og til at sidde med i skolebestyrelsen. Foruden, at du jo har lovet din ven at hjælpe med at bygge den der carport, fordi du lige har bygget din egen, og så ved du jo, hvordan man gør.
    Fordi du kan, kan du ikke få dig selv til at sige nej. Og du holder, hvad du lover.
  • Du er loyal og har en høj pligtfølelse og arbejdsmoral.
    Du har en arbejdsplads, der mangler personale. Du er ikke den, der melder dig syg for en forkølelse, eller lidt hovedpine. Men det er der andre, der gør, og nogen skal jo passe arbejdet. Især i omsorgsfag er det svært at melde sig syg. For de gamle, børnene, de syge skal jo passes. 
  • Du har en kollega eller leder, som jævnligt kritiserer dig. Du er jo ny, eller næsten ny, så det er vel dig, der ikke kan følge med, eller hvad? Men kritikken føles alligevel uretfærdig, for du gør jo dit bedste, og egentlig er der ikke nogen andre af dine kolleger, der kritiserer dig. Eller siger de det bare ikke? Hvad er der i vejen med dig? 

 

  • Du er selvstændig og skal have banket dit firma op. Du elsker det, din drøm er kommet i opfyldelse. Men det kræver meget … mange timer. Du siger nej til sociale arrangementer, for det er der ikke tid til. Det må komme en dag, når firmaet kører godt. At sove bliver ikke så vigtigt, som at få gjort arbejdet færdigt. Du klarer jo dagen ret godt alligevel, selv på 5-6 timers søvn. Det går fint… et stykke tid. 
  • Du er ung og er ved at lære livet at kende. Samspil med andre er svært. Du er ikke i din udvikling nået til at have fuld tillid til, hvem du er, og stå ved det. Du prøver at passe ind, være morsom, smuk, flot, imødekommende, interessant. Der er en i flokken, der har alles opmærksomhed, og hende vil du gerne anerkendes af. Og det gør hun også, men dagen efter er du usynlig. Du bliver genstand for sladder, som du ikke kan greje. Du har sikkert sagt noget dumt. Det må være dig, der er noget i vejen med. Du må prøve hårdere … eller finde dig i, at du kommer i gruppe med de andre ”tabere”. 
Forventninger

De nævnte eksempler er hyppige i min klinik. 

Forventninger udefra og forventninger til en selv blandes sammen, så det er svært at se forskellen på, hvad der reelt er forventet af en, og hvad men byder sig selv pga. egne forventninger. Sådan kan stress komme snigende.

Mennesker, som er plagede af søvnløshed, mavepine, hovedpine og andre symptomer på stress, kommer for at få hjælp til symptomerne. Det er ofte først, når vi får udfoldet levemønsteret, at sammenhængen mellem symptomer og stress bliver tydelig.

Det sværeste er at slippe forventningerne til sig selv. For hvis du ikke gør det, som (du tror) andre forventer af dig, eller bliver til det, du forventer af dig selv, hvem er du så? Du kan formentlig selv sætte ord på dette. Vi er ofte vores egne værste kritikere. Det er ikke altid kønt, det vi mener om os selv. 

Tankemylderet, som hindrer dig i at få din nattesøvn, skal have en forklaring. Følelserne omkring dine forventninger til dig selv og omgivelserne skal have fuld opmærksomhed, så dit nervesystem kan stole på, at du tager det alvorligt, og ikke affejer følelser, fordi de er besværlige. Følelser er der, for at passe på dig. For at fortælle dig noget. Noget, du skal tage dig af. 

Forslag

Kan du se dig selv i et af ovenstående eksempler, så vend kikkerten et øjeblik:

  • Måske er det, du er ansat til at lave, nok?
  • Måske er det ikke synd for din mor, men et livsvilkår?
  • Måske er det ok at sige nej til ulønnet arbejde, uden at du er et dårligt menneske?
  • Måske er det ok at tage en sygedag, når du er syg?
  • Måske er det ikke dig, der er noget i vejen med, men dem der kritiserer dig?
  • Måske kan familien godt vente lidt længere på, at du får succes med din virksomhed, så du også kan afse tid til dem i ventetiden? Og til søvn.
  • Måske er det en følelsesvampyr, der er leder af flokken, og ikke dig, der er noget i vejen med? 

Hvis du ikke ved, hvad en følelsesvampyr er, eller hvordan du skal håndtere en sådan, så læs bogen:
”Følelsesvampyrer, sådan håndterer du mennesker, der dræner dig” af Albert Bernstein.

Søvnløshed kan afhjælpes. Nemmest er det dog, hvis stressen er lagt ned først. Det vil tage tid, men du og din nattesøvn er det værd.   

Hvordan virker Silen Embrace når du er stresset? 

Lyd-dæmpning
Silent Embrace® er produceret med Lazy-foam, som er lyddæmpende, og som bliver i sin form og position natten igennem. Ved at pakke Silent Embrace puden godt om sig, får man både i ryg- og sideliggende stilling en effektiv lyd-dæmpning. Se lydtest-rapport

Lys-dæmpning
Med købet af Silent Embrace® medfølger et mørkt specialsyet betræk, som i brug tager en del af lyset fra omgivelserne. Med Silent Embrace slået op om ørerne, vil man opleve lys-dæmpning både i ryg- og sideliggende stilling.

Ro
Silent Embrace® omfavner, som navnet tilskriver, og det giver en ”kramme-effekt”, som man kender fra fx kugle- og kædedyner, blot som pude. Desuden giver varmen og tyngden fra puden en fornemmelse af, at alt er trygt og godt. 

Er Silent Embrace® noget for dig? 

Hvis du er blevet stresset og stressen er begyndt at påvirke din nattesøvn, så er der stor sandsynlighed for at Silent Embrace® kan hjælpe dig til at få mere ro i nervesystemet. Og hjælpe dig med at finde den søvn, der også er en vigtig ingrediens i at komme ud af stressen. 

Er du i tvivl? 
Så giver vi 14 dages returret på Silent Embrace®. På den måde har du mulighed for at prøve om Silent Embrace® kan give dig det ekstra element du mangler for at finde din søvn. 

Bestil Silent Embrace® her

Shopping Cart